احادیثی درنکوهش خوانندگی و نوازندگی

این مطلب از پایگاه "گیزمیز" برداشت شده است. حتما مطالعه کنید.

حضرت صادق (ع):زن خواننده یا نوازنده ملعون است و هرکس در آمد او را بخورد ملعون است و مزد او مانند پول سگ حرام است. 
منبع : وسائل الشیعه جلد۱۲صفحه ۸۵
تذکر:منظور از پول سگ یعنی پولی که در خرید و فروش سگ مورد استفاده قرار می گیرد
……………………………………………..
رسول خدا (ص):در شب معراج که به آسمانها رفته بودم ملکوت زنی را دیدم که سر تا پایش تماما به شکل سگ بود و آتش از پائین اش داخل می شد و از دهانش خارج می شد از جبرئیل پرسیدم این شخص کیست ؟گفت:او زنی بوده که در دنیا آوازه خوانی یا نوازندگی می نموده است. 
منبع:حیوه القلوب مجلسی باب معراج
……………………………………………..
امام صادق (ع) : بدانید که موسیقی و آوازه خوانی از جمله چیزهایی است که خداوند تعالی در کتابش بر آن وعده عذاب داده است آنجا که در سوره لقمان آیه۶میفرماید: ( ومن الناس من یشتری لهو الحدیث ) ( از جمله مردم کسی است که میخرد کلام لهو وباطل راتا گمراه کند با آن مردم را ) که منظور از" لهوالحدیث"در این آیه اشاره به موسیقی و آوازه خوانی می باشد.
منبع:کافی جلد ۴ صفحه۴۳۳ ، معانی الاخبار جلد ۲ صفحه ۳۱۷ ، زبدة البیان فی احکام القرآن صفحه ۲۷۸
……………………………………………..
امام صادق (ع):شخصی به امام (ع)عرض کرد :پدر و مادرم به فدایت وقتی در منزل به مستراح می روم از خانه همسایه ام نوای موسیقی و آوازه خوانی به گوشم می رسد و من گاهی برای آنکه صدای موسیقی آنها را بشنوم نشستن در مستراح را طول می دهم .پس امام (ع)فرمود :ای مرد شنیدن موسیقی و خوانندگی را ترک کن آن مرد عرض کرد : مولای من آخر من که به مجلس آنها نرفته ام بلکه فقط صدای آوازی از آنها را می شنوم پس امام (ع)فرمودند: آیا گفتار خدای متعال را در سوره اسری آیه ۳۶  نخوانده ای : 
همانا چشم و گوش و قلب نسبت به آن چیزی که کسب کرده اند مسئول هستند .آن مرد پس از شنیدن این آیه گفت:به خدا این آیه از کتاب خدا را تا کنون از هیچ عرب و عجم نشنیده بودم ودیگر این عمل را تکرار نخواهم کرد .پس امام فرمودند :برخیز و غسل توبه کن زیرا بر گناه بزرگی مداومت میکردی و چقدر حال بدی داشتی اگر بر این حال می مردی. 
منبع:من لا یحضر الفقیه جلد۱ صفحه ۷۳ ، کافی کتاب الاشربة باب الغناء ، مستدرک الوسائل جلد ۱۳ صفحه ۲۲۱ ، عین الحیوة صفحه ۲۲۹
……………………………………………..
مولا علی (ع):روزی امیرالمومنین (ع)شنیدند که مردی طنبور می نوازد .آن حضرت او را از این کار بازداشته و نهی فرمودند .سپس طنبور او را گرفته و شکستند .سپس چند درهم به آن مرد دادند و فرمودند:برخیز و با این پولی که به تو دادم به حمام برو و غسل توبه کن .زیرا پولی که از این راه بدست آوردی حرام و در نتیجه غسل هایی هم که می کردی باطل بود.سپس فرمود آیا می دانی طنبور در هنگامی که نواخته می شود چه می گوید ؟آن مرد گفت شما به آن داناترید .امام علی (ع)فرمودند :طنبور در آن حال می گوید :ای صاحب من به زودی پشیمان می شوی .ای نوازنده من بزودی در آتش دوزخ خواهی رفت .و این گونه به نفرین او ادامه می دهد تا نواختنش پایان یابد.
منبع:مستدرک الوسائل کتاب تجارت باب ۷۹ ، المخازن جلد ۱ صفحه ۳۱۱
……………………………………………..
امام صادق (ع):هشام گوید از امام صادق(ع)درباره تفسیر آیه ۳۱سوره حج سوال کردم که خدا می فرماید : (فاجتنبوا الرجس من الاوثان واجتنبوا قول الزور) (اجتناب کنیدپلیدی را که بت پرستی است و دوری کنید از قول باطل) حضرت فرمودند :منظور ازپلیدی شطرنج است و منظور از قول زور (موسیقی و آوازه خوانی) میباشد. منبع : تفسیر قمی جلد ۲صفحه ۸۴
……………………………………………..
امام صادق (ع):درباره قول خدای متعال سوره فرقان آیه ۷۲(والذین لا یشهدون الزور)(بندگان خدا کسانی هستند که حاضر نمی شوند زور را )فرمودند منظور از زور مجلس موسیقی و آوازه خوانی است.
منبع : مستدرک الوسائل جلد ۱۳باب ۷۸ح۷
……………………………………………..
رسول اکرم (ص):همانا خدای تعالی مرا به عنوان هدایت و رحمت از برای جهانیان مبعوث فرموده است و به من فرمان داده است تا نواختن در نی ها و دایره ها وتارو مزمارها را نابود سازم. 
منبع:امالی صدوق صفحه ۴۲۲
……………………………………………..
امام رضا (ع):گوش فرا دادن و شنیدن صدای تارها و آلات موسیقی از گناهان کبیره است.
 منبع :وسائل الشیعه کتاب تجارت باب ۱۰۰
……………………………………………..
حضرت امام صادق (ع):ابو ایوب گوید من در مدینه خدمت امام صادق (ع)مشرف شدم حضرت به من فرمودند :کجا منزل کرده ای ؟گفتم منزل فلان مرد که در خانه اش آلات موسیقی می نوازد و چند آوازه خوان خوانندگی می کنند .پس امام (ع)آیه ۷۲سوره فرقان را تلاوت نمودند :هنگامی که بندگان خدا با لغو روبرو می شوند با کرامت از آن می گذرند .ابو ایوب گوید من در فکر خود گمان نمودم منظور از کرم جود وبخشش است پس امام (ع)قبل از اینکه من حرفی بزنم :فرمودند:نه این طور که تو فکر می کنی نیست .بلکه شما باید از مجلس موسیقی و خوانندگی دوری کنید تا صاحب کرامت شوید. 
منبع:فروع کافی جلد ۴صفحه ۴۳۴
……………………………………………..
رسول خدا (ص) : در زمان پیامبر اکرم (ص)روزی ابن مسعود از مکانی عبور می کرد که جمعی در آن مشغول نوازندگی و خوانندگی بودند پس چون این وضع را مشاهده کرد به سرعت وشتاب از آن مجلس عبور کرد .روز بعد پیامبر اکرم (ص)او را ملاقات نموده و فرمودند:ابن مسعود صبح کرد در حالی که کریم و با کرامت بود. 
منبع:تفسیر جامع جلد۵صفحه ۵۳
……………………………………………..
امام صادق (ع):شخصی به امام صادق (ع)عرض کرد فدایت شوم دیروز فلانی پیش من آمد ودستم را گرفت و به خانه اش برد ودر منزل وی گروهی بودند که در نی و دایره می نواختند و شخصی هم آواز می خواند و من تا شب در آنجا بودم پس امام (ع)فرمودند:وای برتو نترسیدی که در آن حال عذاب خدا بر تو فرود آید همانا آن مجلسی که تو در آن بودی مجلسی است که خدای متعال به اهل آن نمی نگرد زیرا نوای موسیقی و آوازه خوان پلید ترین آفریده های خدا می باشد
منبع:مستدرک الوسائل کتاب تجارت باب ۷۸
……………………………………………..
حضرت صادق (ع):مزد مرد و زن خواننده حرام است. 
منبع من لایحضر الفقیه جلد ۳ صفحه۱۰۵
……………………………………………..
حضرت صاحب الزمان (ع):در نامه ای به محمد ابن عثمان فرمودند :و اما آن چیزی را که به عنوان صله برای ما ارسال کردی نمیپذیرم .زیرا ما خاندان رسول خدا (ص)فقط چیزی را قبول می کنیم که پاک و پاکیزه باشد .واین مالی که ارسال نمودی دستمزد و پول شخصی خواننده می باشد .و همانا پول این شخص حرام است
منبع :وسائل الشیعه جلد ۱۲صفحه ۸۶

نظرات 1 + ارسال نظر
طلبه ای در عصر انتظار سه‌شنبه 12 دی 1391 ساعت 01:35 ق.ظ

سلام برادر
عرض ادب و احترام
دعا گویتان هستم
موفق باشید و آسمانی

یاعلی

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.